ZdeZa

TÝDEN.CZ

23. 7. 2019
Rubrika: Můj názor

Finanční gramotnost ve škole

Autor: Zdeněk Zaoral

07.12.2012 01:50

Finanční gramotnost - hrou.

Jedná se o finanční vzestup nebo pád českého občana, české rodiny a nakonec i českého národa?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Na úvod chci uvést, že mě přiměla zabývat se touto otázkou známá, která toto téma vypracovávala se skupinou dalších studentů jako seminární práci a byl jsem požádán o vlastní příspěvek z pohledu vnímání dětí na ZŠ, udržení pozornosti a to na základě dlouholetých zkušeností právě v oblasti prezentace preventivních programů na základních školách. Musím říct, že mne tato otázka začala zajímat protože sám mám dvanáctiletou dceru a zajímalo mě, jak by na takovou výuku reagovala ona. Zjistil jsem, že u nich ve škole již proběhly nějaké hodiny na toto téma, ale dcera si myslela, že když si půjčí peníze bude vracet pouze půjčenou částku. "Úrok, co to je?", odpověděla mi na otázku. Z toho jsem poznal, že hodiny finanční gramotnosti (které probíhají formou neanonymního testu) jsou k ničemu a dalo by se polemizovat, jestli jsou vůbec v souladu se zákony ČR. Znalost finanční problematiky mé dcery nebyla tedy nijak valná a proto jsem se rozhodl jí představit svět peněz sám. Použil jsem metodu filmového šoku, který velmi silně zapůsobil na mou dceru. Informace z tohoto filmu jsme společně ještě rozebrali a ujasnili si význam a funkci peněz. Vzhledem k zjištěnému u vlastní dcery jsem se začal zajímat o jiné programy, které používají na školách v rámci finanční gramotnosti a zjistil jsem, že na mnohých školách v ČR se tomuto tématu aktivně věnují právě formou hraní a fiktivních rodin, rodinných rozpočtů a celý tento projekt je zakončen hrou připomínající známou hru monopoly nebo dostihy a sázky. To mě vedlo k zamyšlení, jestli je hra jako prostředek, vhodná k výuce dětí právě vzhledem ke zkušenostem, které mám z preventivních programů provozovaných našim občanským sdružením.

Rád bych se tedy podělil o svůj názor, který zohledňuje pouze mé osobní zkušenosti, postoje a přesvědčení plynoucí z několikaleté zkušenosti při práci na základních a mateřských školách.

Z finanční gramotnosti, kde si děti "hrají" na rodinu mám občas pocit, že ve chvíli kdy zvládnou tuto hru, se mohou domnívat, že život je snadný, že vycházet s penězi není obtížné a právě toto je může mnohdy svést k lehkomyslnému jednání.

Děti a mládež mohou tak získat pocit bezpečného ovládání trhu, života a financí. S touto myšlenkou potom s ladnou lehkostí mohou sklouznout přesně na odvrácenou stranu toho, co se naučili. Hra, která děti učí je rozhodně důležitou součástí v rámci jejich vlastního vzdělávání a sám preferuji vzdělávání formou hry a interakce, vždy ale přitom dávám důraz na emoce, na druhou možnost a samozřejmě následky, které to s sebou přináší.

Myslím si, že by bylo vhodné ukázat jim úspěšné lidi, kteří skončili na dně, možná i ukázat jim lidi bez vysoké školy, kteří jsou nyní úspěšní a každá z těchto dvou "extrémních" variant má své cesty - ty správné a ty nesprávné. Najdeme lidi s výučním oborem, kteří mají posunutou hranici vnímání lidskosti a morálky takovým způsobem, že bohatnou v každé situaci, když je krize, když je růst, ale vždy jejich bohatství odnese někdo "důvěřivý", někdo kdo jim dá třeba peníze, třeba důvěru a třeba jen podpis. Zde jsou ty dvě extrémní cesty - bohatneme za pomocí lží, manipulací a okrádání a chudneme díky tomu samému, jen hrajeme podle pravidel. Je jen otázkou kdy se díky tomuto celý systém zhroutí. Protože na takový způsob života začnou doplácet lidé slušní se zdravými zásadami a hodnotami. A pokud na základě těchto hodnot budou ztrácet, nezbude nakonec nic jiného než "revoluce", než změna systému, než totální změna právního řádku, který nedokáže ochránit slušného občana. Mohou přijít velmi silné nepokoje, nebo jak jsem výše zmínil revoluce, která bude sesazovat tzv. špičky společnosti, ty co se dostali do této pozice svým řekněme kulantně nespolečenským a nemorálním chováním.

Než se ale něco podobného stane, bude to ještě dlouhá cesta. Neříkám, jak dlouho bude trvat z hlediska času, jen říkám, že lidé budou ještě hodně ztrácet a strádat než se dokážou postavit za svá práva. Dnes si lidé nechávají diktovat v práci podmínky, které jsou jasně v rozporu s mnoha zákony, ale přesto si nikdo nepůjde stěžovat, protože chtějí mít na nájem, na jídlo, na splátku apod.. . To je realita, kterou se děti nenaučí formou hry a která je může velmi nemile překvapit.


Toto je podle mého názoru riziko výuky finanční gramotnosti hrou, které lze srovnat s již probíhajícím jevem u dětí (stále mladšího věku) kdy sledováním TV a hraním her na PC především s násilným podtextem se dětem posouvají hranice vnímání takového násilí páchaného na lidech. Zvláštní přitom je fakt, že násilí páchané na zvířatech odsuzují mnohem více než již zmíněné násilí na lidech. To s jakou brutalitou agresí se setkáváme u stále mladších dětí je jistě příčinou (neříkám že jedinou) právě v nabízení takového chování v běžném životě. Denně se s ním setkávají ve zprávách, slyší o něm v rádiu v TV, v novinách na internetu a běžně se o něm dokonce baví nemalá skupina dospělých, mnohdy si z takového jednání dělají srandu, která je ovšem v tomto případě nanejvýš nemístná. No a důsledek je již ono uvedené posunutí hranic vnímání morálních hodnot a chování u dětí.

Chceme tedy, aby formou hry děti stejně vnímali i finanční stránku věci? Chceme, aby brali stejně na lehkou váhu tuto stránku života a nakonec nebyli připraveni na skutečnou tvář světa, na reálný život, který bude v mnohém velmi tvrdý a nekompromisní. Mnoho dětí se dnes uchyluje do virtuální světa her, kde jsou úspěšní, protože neumí zvládat reálné vztahy


Závěr:

Není tedy na čase změnit vlastní přístup, legislativu a vymahatelnost práva? Nebo neučit děti hrát podle pravidel!

Pokud toto nezměníme a to v nejkratší možné době nemohu říct nic jiného než onu známou a otřepanou frázi "chraň nás bůh", protože potom to už nikdo jiný nezvládne.



Nelíbí 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Líbí
   Hodnocení  7.25

Diskuze

Zdeněk Zaoral

Jen tak o práci, myšlenkách a o tom co se děje ...
ZZ
Oblíbenost autora: 8.17

O autorovi

působí jako lektor zábavně-preventivních programů pro MŠ a ZŠ po celé ČR

Kalendář

<<   červenec 2019

PoÚtStČtSoNe
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    

TÉMATA
 
OSOBNÍ TÉMATA
 
 
ODKAZY